سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش تصویری و فیلم مراحل مونتاژ تابلو برق صنعتی در کارخانه تابل

مقدمه :
تابلوهای برق بدون شک قلب تپنده یک سیستم شبکه الکتریکی میباشند . طراحی و اجرای صحیح تابلوها میتواند در حفظ کارائی و امنیت شبکه های الکتریکی نقش حیاتی را ایفا نماید . روند کار به شکل ذیل در ساخت تابلوهای برق انجام میپذیرد.

 


1)    طراحی :
عموماً سفارشات و نقشه های تابلوهای برق به صورت دیاگرام تک خطی ( Single Line Diagram ) توسط کارفرما در اختیار تولید کننده قرار میگیرد . بخش مهندسی شرکت ارشک صنعت پس از دریافت نقشه ها از واحد فروش ، اقدام به طراحی تابلوها به صورت سه خط (Multi Line) و جا نمایی (Layout) می نماید . کلیه طراحی های صورت گرفته در این واحد توسط مهندسین کارآزموده و حرفه ای و همچنین با توجه به استاندارد های روز دنیا انجام میپذیرد . در طراحی تابلوهای برق همواره موارد ذیل مد نظر طراحان قرار میگیرد :
الف ) بهینه سازی حداکثری فضای تابلو با رعایت کلیه فواصل ایمنی به طوری که تابلوهای طراحی شده در عین کوچک بودن دارای فواصل ایمنی استاندارد برای کلیه تجهیزات باشند
ب ) استفاده از جدیدترین تجهیزات روز دنیا در طراحی ها
ج ) به کار بردن آخرین متدهای چینش تجهیزات در نقشه های جانمایی.
پس از آنکه طراحی های مربوطه توسط واحد مهندسی انجام پذیرفت ، کلیه نقشه ها جهت اخذ تاییدیه ها ی لازم به کارفرما ارجاع داده میشود . پس از آن که تاییدیه های لازم از سوی کارفرما اخذ گردید، کلیه طراحی ها و مدارک مربوطه جهت شروع ساخت و تولید به کارخانه ارسال میگردد.

2)    ساخت ( فلزکاری ) :

نقشه ها به محض ورود به کارخانه ، توسط واحد تولید کارخانه بررسی و عملیات ساخت بر روی آنها آغاز میگردد. نخستین قسمت از ساخت تابلوهای برق بخش ساخت بدنه فلزی تابلوها میباشد . در این قسمت با توجه به اندازه های ارائه شده توسط واحد مهندسی شرکت ، واحد تولید اقدام به ساخت بدنه فلزی تابلوها مینماید . در ساخت بدنه تابلوها در کارخانه ارشک صنعت ، از پیشرفته ترین ماشین آلات ورق کاری نظیر خم کن های CNC ، پانچ CNC دستگاههای جوش Co2 ، گیوتین های NC و غیره استفاده میگردد . ورقهای آهن پس از پشت سر گذاشتن مراحل برش و گوشه زنی جهت انجام عملیات پانچ به واحد پانچینگ منتقل میگردند و پس از آن جهت فرم دهی به قسمت خم کاری انتقال داده میشوند . در این قسمت تابلوها با توجه به نقشه های پیش ساخت خم کاری و نهایتاً به واحد جوش کاری و رنگ آمیزی منتقل میگردد.
بعد از آنکه بدنه فلزی و متعلقات فلزی مورد نیاز تابلوها نظیر روبند ، آداپتور و ... توسط واحد فلز کاری کارخانه آماده گردید ، تابلو ها جهت اخذ تاییدیه کیفیت به قسمت کنترل کیفی کارخانه ارجاع داده میشوند . پس از اخذ تاییدیه و مجوز لازم ، جهت شروع عملیات مونتاژ به واحد مونتاژ کارخانه ارجاع داده میگردند .
در واحد مونتاژ کلیه ریل ها و داکت ها با توجه به نقشه جانمایی مربوطه بر روی صفحه کار (Work Plate) تابلوها نصب میگردند . پس از نصب تجهیزات مذکور ، مابقی تجهیزات اصلی نظیر کلیدها ، کنتاکتورها ، رله ها و ... بر روی تابلو نصب میگردند . در صورتی که تابلوی مورد نظر دارای عملیات شمش کشی باشد . قبل از نصب تجهیزات اصلی عملیات شینه کشی بر روی تابلو انجام میپذیرد . پس از نصب کلیه تجهیزات بر روی تابلو عملیات سیم کشی (Wiring) بر روی تابلوها آغاز میگردد. در این مرحله تابلوها با توجه به نقشه دیاگرام تک خطی موجود و دیگر نقشه های ارسالی از واحد مهندسی شرکت ، مونتاژ میگردند . در کارخانه ارشک صنعت دقت بسیار زیادی در این قسمت از تولید اعمال میگردد . به طوری که حفظ زیبایی ، ایمنی ، و کیفیت بالای مونتاژ همواره از اصلی ترین اصول اجرایی در واحد مونتاژ تابلوها میباشد .
پس از اتمام مراحل سیم کشی بر روی صفحه کار تابلو ها ، آنها در داخل بدنه فلزی که از قبل ساخته شده است قرار میگیرند . پس از قرارگیری صفحه کار در درون بدنه در صورتی که تجهیزاتی بر روی در تابلو نیاز باشد . واحد مونتاژ اقدام به نصب تجهیزات مذکور بر روی درب تابلو نموده و سیم کشی های مورد نیاز برای تجهیزات ذکر شده را انجام میدهد . این تجهیزات میتواند شامل سوییچ های استپ و استارت ، کلیدهای گردان ، چراغهای سیگنال ، میترها و ... باشد.
پس از طی مراحل مونتاژ تابلوها به واحد تست و کنترل کیفیت ارسال میگردند .



3)    تست و کنترل کیفیت :
در این واحد تابلوهای فشارضعیف با توجه به میزان جریان نامی در کلید ورودی و کلیدهای خروجی توسط تجهیزات مخصوصی زیربار قرار داده میشوند . تا صحت سقم عمل کردی آنها مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد . به طور کلی عملیات ذیل جهت تست نمودن تابلوها بر روی آنها انجام میپذیرد :
الف ) تست الکومتر جهت بررسی دقیق میزان پوشش رنگ
ب) تست سیم کشی (Wire Check) جهت اطمینان از عدم وجود اتصالی در نقاط اتصال تجهیزات.
ج ) تست گرم جهت بررسی عملکرد کلیدها و دیگر تجهیزات موجود در تابلوها.
پس از طی نمودن مراحل تست تابلوها در کارخانه ، کلیه تابلوها جهت اخذ تاییدی خروج از خط تولید ، توسط واحد کنترل کیفیت کارخانه مورد ارزیابی نهایی قرار میگیرند و در صورت تایید این واحد ، جهت بسته بندی و ارسال به واحدهای مربوطه ارجاع داده میشوند.
در پایان لازم به ذکر است تابلوها ذیل در کارخانه ارشک صنعت قابل ساخت میباشند :
تابلوهای فشارضعیف Power Centerتا رنج 6300 آمپر و با قدرت حداقل 100 کیلوآمپر
تابلوهای فشار ضعیف Motor Control Centerتا 315 کیلووات
 تابلوهای فشار ضعیف اصلاح ضریب قدرت
 تابلوهای کنترل و پروسس
 تابلوهای مانیتورینگ
تابلوهای فشارضعیف دیواری و سلولی Distribution